Startsidan | Forum | Eventkalender | Shoppen | Information

FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

torrsump

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Superfly View Drop Down
Senior Medlem
Senior Medlem

Online Status: Offline
  Quote Superfly Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: torrsump
    Posted: 04 September 2005 at 20:19
Humm jag har stora funderingar på att bygga mig ett torrsumps system efter att ha pratat med en gammal gubbe som byggt racing motorer hela sitt liv. tyvärr hade han inte tid att gå in närmre på hur man skulle bygga det så om det är nån här som vet hur man gör eller kan länka mig till nån sida som har bilder eller dyligt på det skulle jag vara glad. han sa att det kunde ge ca 20 hk och bilen blir mer varv glad

Edited by Superfly
Back to Top
TurboJugge View Drop Down
Medlem
Medlem

Quote TurboJugge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2005 at 20:36
Hej superfly.. jo jag kan beräta lite mer om torrsump om du vill.. Man har en utanpå liggande oljepump som drivs med hjälp av en rem via en remskiva. Man tar oljan från en separat behållare som kan sitta i skuffen eller vid ett annat läpligt ställe. men plasera inte i motorrummet för där är det varmnt vist en olja ska vara varm men inte för varm. kolla in tex på en nascarmotor.

http://static.howstuffworks.com/gif/nascar-engine.jpg

nackdelen är om remmen går av då har motorn ingen oljetillförsel och ger troligtvis haverier. + är att motorn blir lättare med tanke på att det inte finns någon olja i den och ingen risk för skvalpningar i tråget för
den har hela tiden jämnt olje flöde. om du vill veta mer så hör av dig.

MVH: jugge

Edited by TurboJugge
sluta vela ladda mera.
Back to Top
JaJsEn View Drop Down
Streetcars Crew
Streetcars Crew
Moderator

Quote JaJsEn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2005 at 20:39
man kan skippa tråget o montera motorn längre ner = lägre tyngdpunkt.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Back to Top
Medlem
Medlem

Quote TurboJugge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2005 at 16:43
JajsEn: precis mycket bra fördelar. Men ha koll på remmen *asg*
sluta vela ladda mera.
Back to Top
Superfly View Drop Down
Senior Medlem
Senior Medlem

Quote Superfly Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2005 at 18:49
:D tackar turbojugge men du råkar inte veta vart man kan köpa en sån pump och vad skulle det kosta??
Back to Top
Medlem
Medlem

Quote TurboJugge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2005 at 22:47
superfly... då undrar jag vad du har för motor typ volvo m.m själva köper vi direkt från usa allt där finns det lite grejjer till sport compact bilar med. men ja ska kolla runt lite nu med en gång.
på återhörande.

till volvo så hittade ja en snubbe som heter sten parner

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=60

tyvärr jag kan inte hitta nåon torrsupmp till en nissan men det finns nog fler som vet vart man kan hitta det. men du får kolla runt lite så httar du säkert nått som är bra till juhst dig och din bil. Ha det bra nu och du lycka till

Edited by TurboJugge
sluta vela ladda mera.
Back to Top
Superfly View Drop Down
Senior Medlem
Senior Medlem

Quote Superfly Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2005 at 23:19
herre jävlar detg blir ingen billig historia men men vad gör man inte för lilla bilen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down